کلینیک دامپزشکی آپادانا

با خرید آنلاین و تحویل درب منزل تخفیف بگیرید.

روش نگهداری از همستر در خانه

همستر (HAMSTER) یک موش کوچک جذاب است که به رنگ های سفید، کرم، طلایی و مشکی در طبیعت وجود دارد. همسترها از دسته جوندگان هستند و تقریبا همه چیز خوار می باشند.
نگهداری از این حیوان دوست داشتنی تقریبا راحت است ولی باید دقت داشته باشید که هرگز این حیوان را بریا سرگرمی کودکان زیر 7 سال نخرید و اگر هم قصد خرید این حیوان را برای کودک خود دارید زمانی را انتخاب کنید که کودک بالای 7 سال داشته باشد و به خوبی از عهده نگهداری و یا کمک به شما برای نگهداری از همستر را داشته باشد.
با این حال یکسری مواردی هستند که با رعایت آن ها می توانید در تربیت و نگهداری این حیوان زیبا بهتر عمل کنید. 
 
نکته اول در مورد قفس همستر است.
قبل از اینکه همستر را به خانه بیاورید قفس و تمام لوازم آن را آماده کنید و به محض آوردن حیوان او را به خانه جدیدش منتقل کنید.
به خاطر داشته باشید که ممکن است همسترتان به محض ورود به خانه جدید و با روبرو شدن با انواع صدا ها و بوهای جدید از خود واکنش نشان دهید بنابراین کمی به آن زمان دهید تا با محیط جدید خود را وفق دهد.
محیطی که در آن قفس همستر قرار دارد باید نه زیاد سرد و نه گرم باشد و دور از نور خورشید و سایر حیوانات خانگی باشد.
همسترها نیز مانند انسان ها از فضای بزرگ و تمیز خوششان می آید بنابراین یک قفس آکواریومی (شیشه ای ) به ابعاد 50*65 برای او به نظر مناسب می آید همچنین ارتفاع قفس باید به گونه ای باشد که نتواند از قفس فرار کند بهترین اندازه برای ارتفاع قفس یا اکواریوم 30 سانتی متر است.
کف قفس باید با خاک اره نرم یا تراشه های نرم چوب یا ماسه نرم که رطوبت را جذب می کنند پوشاند. هرگز از موادی مانند خاک گربه یا روزنامه یا خرده چوب ذرت یا زیر انداز های معطر برای کف قفس همستر استفاده نکنید زیرا باعث بروز حساسیت می شود.
ظرف آب و غذای حیوان باید به طور مرتب تمیز و ضدعفونی شود همچنین باید به گونه ای باشد که آب و غذا در کف قفس به آسانی ریخته نشود.

همسترها معمولا عادت دارند که اضافه غذای خود را در گوشه کنار قفس پنهان کنند و اگر کف قفس را هفته ای یکبار تمیز نکنید این مواد به مرور فاسد شده و باعث بیماری همستر می شود.
همسترها حیوانات تمیزی هستند و در صورت تربیت می توانند در یک جای خاص از قفس خود ادرار و مدفوع کرده و تمیز کردن قفس را برای شما راحت کنند.
 
 نکته دوم تغذیه همستر
همستر ها حیوانات همه چیز خواری هستند و آماده سازی تغذیه آن ها زیاد سخت نیست. آن ها از انواع سبزیجات مانند کلم کاهو هویج کلم بروکلی و… و همچنین انواع میوه ها تازه (به غیر از انواع مرکبات مانند پرتقال و نارنگی) مانند انگور موز سیب گلابی و … و انواع مغزیجات مانند تخمه گل آفتابگردان تغذیه می کنند. به علاوه در رژیم غذایی همستر حتما باید پروتئین گنجانده شود. که می تواند از طریق خوراندن تکه های کوچک تخم مرغ آب پز یا نیمرو و مرغ پروتئین مورد نیاز بدن همستر خود را تامین کنید. همچنین می توانید برای همسترتان غذاهای صنعتی آماده مخصوص جوندگان را از پت شاپ تهیه کنید.

نکته سوم توجه به تحرک و تربیت همستر
همستر حیوانی پرجنب و جوش است و بی تحرکی برای او نشانه بیماری است. بنابراین سعی کنید در قفس او وسایل بازی و سرگرمی را فراهم کنید. وسایلی ماننده چرخ و فلک چرخ گردان و سرسره می تواند برای همستر بسیار دوست داشتنی و سرگرم کننده باشد.
می توانید مقداری لوله پولیکا و یا لوله دستمال کاغذی در داخل خاک قفس برای بازی همستر جایگذاری کنید.
همستر ها حیوانات باهوشی هستند و در صورتی که آموزش داده شوند می توانند تا حدودی دست آموز شوند و از سروکول صاحب خود بالا بروند.
به آرامی همستر خود را در دست بگیرید و شورع به نوازشش کنید. سعی کنید با دست خود به او غذا بدهید تا به شما عادت کند.

بیماری همستر
همستر ها به سرعت سرماخوردگی را از انسان ها واگیر می گیرند. بنابراین افرادی که سرما خورده اند را از قفس همستر دور نگه دارید.
به طور مرتب به نظافت فضای داخل آکواریوم رسیدگی کنید و همیشه آن را تمیز و مرتب نگه دارید و باقی مانده غذاها را قبل از فاسد شدن از قفس جمع کنید.
همستر ها نسبت به جابجایی محل زندگی خود بسیار حساس هستند و ممکن است حتی دچار بیماری به نام دم خیس یا wet tail شوند که در صورت عدم رسیدگی و درمان ظرف 48 ساعت می تواند کشنده باشد.
علائم این بیماری بی حالی بی اشتهایی اسهال و غیره است

3 دیدگاه

  1. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.

    1. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

  2. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *