کلینیک دامپزشکی آپادانا

با خرید آنلاین و تحویل درب منزل تخفیف بگیرید.

روش متوقف کردن واق واق سگ

شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که نصف شب با صدای واق واق سگتان و اعتراض همسایه ها از خواب بیدار شوید و فکر کنید که راهی برای ساکت کردن سگتان وجود ندارد. اگر جوابتان مثبت است با خواندن این مقاله می توانید برای همیشه این مشکل را حل کنید. زیرا بسیاری از سگ ها تا زمانی که توله هستند بسیار تربیت پذیر هستند و هر چه بزرگتر شوند تربیت آن ها سخت تر می شوند.
 

 ابتدا باید علت واق واق کردن سگتان را بفهمید. سگ ها معمولا به علت های گوناگونی واق واق می کنند که این علت ها شامل موارد زیر است:
1. علت ژنتیکی: بعضی از نژاد ها مانند تریرها کلا زیاد واق واق می کنند.
2. نیاز جسمی: مانند نیاز به آب، غذا و …
3. نیاز روحی: نیاز به تفریح و بازی، ترس، نیاز به توجه و…
4. عوامل محیطی: رد شدن غریبه ها یا سایر سگ ها، سرو و صدای زیاد، احساس خطر و…
پس از شناخت علت واق واق به هیچ وجه نباید سریع اقدام به رفع آن نیاز کرد زیرا سگ یاد می گیرد که از این به بعد برای رفع نیاز های خود شروع به واق واق کند.

 

همچنین به هیچ عنوان نباید سر او داد بکشید یا با داد کشیدن اقدام به ساکت کردن او بکنید.
بهترین راه برای قطع کردن صدای واق واق سگ اگر برای نیاز های جسمی اش باشد مثلا گرسنگی این است که ابتدا چند دقیقه صبر کنید تا سگ ساکت شود سپس ظرف غذای او را برده و با یک حرکت مثل ضربه زدن به ظرف یا کشیدن ناخن به ظرف به سگ بفهمانید که موقع گرسنگی به جای واق واق این کار را انجام دهد سپس ظرف غذا را جلوی او بگذارید تا بخورد.
همین کار رو برای متوقف کردن صدای واق واق بر اساس نیاز های روحی هم انجام بدهید. مثلا اگر برای نیاز به توجه واق واق می کند سرش داد نکشید یا همون موقع سعی به آروم کردن او نکنید . ابتدا روی خود را از او برگردانید و وقتی که ساکت شد شروع به تشویق کلامی و نوازش او بکنید تا سگ بفهمد که با واق واق نمی تواند جلب توجه کند.
یا مثلا برای نیاز به تفریح و بیرون رفتن می توانید به او یاد بدهید که دم در بشیند یا کفش شما را برایتان بیاورد.

برای از بین بردن صدای واق واق سگ در برابر عوامل محیطی نیاز به تمرین بیشتری است. مثلا اگر هنگام بیرون بردن سگتان از منزل با دیدن افراد جدید و سایر سگ ها شروع به واق واق می کند ابتدا باید حساسیت او را کم کنید. یعنی آن را از همان تولگی اجتماعی بار بیاورد. دقت کنید که هر چه سگتان در مکان های جدیدتر و با بوها و صداها و افراد مختلفی قرار بگیرد راحت تر با افراد و مکان های جدید کنار می آید.
برای شروع سعی کنید سگتان را هر روز یا دوبار در روز هر بار به مدت ده دقیقه بیرون ببرید. اگر سگتان با دیدن سگ های دیگر و افراد جدید شروع به واق واق کرد از آن ها فاصله بگیرید و در مکان دورتری از این عوامل قرار بگیرید تا سگتان ساکت شود. به محض ساکت شدن صدای واق واق به او یک تشویقی خوراکی بدهید یا اگر ساکت نشد تشویقی خوراکی را جلوی بینی اش بگیرید تا با بو کردن خوراکی ساکت شود و سپس تشویقی را به او بدهید. می توانید هنگام نزدیک کردن تشویقی به بینی سگ یک کلمه دستوری برای ساکت کردن آن به کار ببرید مثل “ساکت باش” یا “منو نگاه کن” تا کم کم سگ با این کلمات دستوری ساکت شود.
 

این کلمات رو وقتی سگ متوجه حضور افراد غریبه می شود و واق واق می کند به کار ببرید تا حواس آن را پرت کند. همچنین یادتان باشد به محض اینکه سگ در حضور افراد غریبه پارس نکرد به او تشویقی بدهید و نوازشش کنید.
هر روز و هر دفعه کمی فاصله تان را با سوژه نزدیک تر کنید ولی یادتان باشد کم کم این کار را بکنید تا سگتان دچار استرس و بی قراری نشود.

3 دیدگاه

  1. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.

    1. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

  2. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *